En trygg skola med fokus på kunskap

Det är i skolan grunden för framtiden läggs, drömmar skapas och kunskapsresan börjar. Målet för all utbildning måste alltid vara att alla elever får möjlighet att lyckas och nå sin fulla potential, oavsett förutsättningar och bakgrund. Det ställer krav på att alla skolor är bra och fungerar fullt ut. Varje år lämnar alltför många elever kommunens skolor med underkända betyg och många av dem saknar gymnasiebehörighet.

Förskolan måste hålla en hög kvalité med hög personaltäthet så att barnen kan trivas och utvecklas. Tyvärr är storleken på barngrupperna i Karlskronas verksamheter för stora på grund av bristande resurser. Enligt kommunal har Karlskrona kommun just nu sämsta ambitionen i landet vad gäller storleken på barngrupper. Alltför stora barngrupper i förskolorna leder både till minskad trygghet och till att den pedagogiska verksamheten försvåras.

Skolan behöver ett tydligt ledarskap. Därför vill vi säkra att rektorn har förutsättningar att axla rollen som pedagogisk ledare för verksamheten med både befogenheter och ansvar. En tydlig styrning av skolorna från rektor ger större möjligheter att utveckla skolan med kunskaper i fokus. Karlskrona ska ha ambitionen att vara en ledande skolkommun, och då måste tillgången till utbildade och behöriga lärare säkras.

En bra skola och motiverade elever skapas också genom det fria skolvalet och profilerade skolor med hög kvalité. Detta ställer krav på att föräldrar och elever kan göra välgrundade val av en skola som passar för just dem. Vi vill stärka och utveckla möjligheten att jämföra och välja skola, och införa ett aktivt skolval.

För att varje elev ska få möjlighet att lyckas vill vi:

  • Skolorna i Karlskrona måste ha tillräckliga ekonomiska resurser och sluta vara underfinansierade.
  • Det ska råda nolltolerans mot otrygghet i skolan, därför ska det
    trygghetsskapande arbetet på skolorna kraftfullt förbättras.
  • Alla skolor ska erbjuda läxhjälp i anslutning till skolan, så att alla barn får samma förutsättningar oavsett bakgrund.
  • Förskolan ska finnas när föräldrarna behöver den och storleken på barngrupper ska minska för ökad trygghet och kvalité.
  • Tydliggöra rektorns roll genom ökat ansvar och befogenheter över såväl
    verksamheter, ekonomi och det pedagogiska ledarskapet.
  • Öka antalet pedagoger.
  • Säkerställa att fler elever når kunskapsmålen.
  • Säkra tillgången och utveckla elevhälsan på samtliga skolor.
  • Införa pedagogiska måltider i skolan.
  • Att kommunen arbetar aktivt för en etablering av en engelskspråkig skola.
  • Fortsätta utveckla samarbetet med Blekinge Tekniska Högskola.
  • Att navigatorcentrum ska finnas kvar som ett stöd i kommunens
    uppföljningsansvar. Ungdomar som inte har en gymnasieutbildning ska
    prioriteras.