31 mars, 2021

Senaste Nytt från Camilla

I lördags arrangerade Moderaterna sitt årliga Sverigemöte. På grund av pandemin hölls mötet i digital form med nästan

2 000 deltagare. Det blev ett fantastiskt möte med bra upplägg, trevliga seminarier och inspirerande tal av vår nästa statsminister, Ulf Kristersson och vår blivande finansminister Elisabeth Svantesson. Vi var flera från Karlskrona som satt uppkopplade och deltog.

Sverigemötet handlade om det kommande valet 2022 och våra fem viktigaste frågor för att göra vårt land bättre.

Vi behöver bland annat återupprätta arbetslinjen. Det ska alltid löna sig att arbeta, endast då har vi råd att finansiera vår gemensamma välfärd. Vi behöver dessutom ett bidragstak och lägre skatt på låga inkomster.

Sverige behöver en stram invandringspolitik och en helt ny integrationspolitik. Ett nej ska vara ett nej och ett ja ska vara ett ja. Vi som land måste våga ställa krav på att man ska lära sig svenska, försörja sig själv och respektera svensk lag, jämställdhet och jämlikhet.

Sedan är det dags att på riktigt mobilisera de kriminella gängen. Siffror från BRÅ visar att det dödliga våldet slog rekord förra året. Straffrabatten måste avskaffas och vi ska istället fördubbla straffen för gängkriminella.

Sverige behöver en ambitiös miljö- och klimatpolitik där skogsbruk och äganderätten sätts högt på agendan.

Avslutningsvis behövs det en försvars- och utrikespolitik som värnar svenska intressen och svensk försvarsförmåga.

Socialdemokraterna vill såklart att valrörelsen ska handla om något annat. Regeringens förtroende har rasat i de flesta frågor, samhällsproblemen är stora och det finns en oförmåga att lösa problemen. Sverige behöver en omstart och reformer för att lösa samhällsproblemen. Vi moderater har en politik för detta med svar och lösningar på problemen och vi är redo att ta makten och styra både Sverige och Karlskrona.

Enligt mätningar som har gjorts, har det visat sig att fyra av tio svenskar kan tänka sig att rösta på Moderaterna. Nu gäller det att hitta dem och vinna deras förtroende.

I söndags hade Liberalerna sin partistämma. Partiet riktar nu in sig mot en borgerlig regering och ett eventuellt samarbete med Sverigedemokraterna. En av rubrikerna i dagens Sydöstran är ”Liberalernas vändning bäddar för ett maktskifte i Karlskrona”. Vi moderater jobbar stenhårt på att ta över makten 2022, och det ser hoppfullt ut.

I går tisdag var det dags för kommunfullmäktige och vi moderater tog initiativ till en riktigt bra och angelägen debatt om befolkningsminskningen i vår kommun. Att vi har tappat 160 invånare på två år är allvarligt och ger helt fel signaler. Det saknas helt och hållet politisk styrning och ledarskap just nu i kommunen. Den ledande trion lyckas inte leverera och förhandlar hellre budget med Vänsterpartiet än ser till att utveckla vår kommun. Vi moderater är glasklara och har konkreta lösningar. Det behövs bättre skolor, ett bättre företagsklimat, en trygg kommun, fler bostäder och en politisk styrning som fungerar. Då kan vi börja prata om utveckling.

Panncentralen är en annan dyster historia. Nu är revisionsrapporten från KPMG klar och den visar på många brister. Det har gjorts 40 olika utbetalningar till olika projekt på Panncentralen senan 2016. I fler fall saknas det uppföljning av projekten. Man har alltså betalat ut pengar till höger och vänster utan att ha någon aning om vad pengarna har använts till. Dessutom har en ungdomstjänst enligt socialtjänstlagen, placerats på panncentralen. Detta är ytterst märkligt eftersom det har förekommit misstanke om att projektledare på Panncentralen har förskingrat pengar. Jag anser inte att det framstår som en lämplig miljö för ungdomstjänst, som ju är till för rehabilitering från kriminalitet.

Dagar och veckor går fort och våren är på intågande. Om ett par dagar börjar påskhelgen och därför vill jag önska er alla en Glad Påsk och en välförtjänt ledighet.

Camilla