3 mars, 2017

Karl XI behöver ingen överrock

Vi moderater vill ha en värdig utformning kring Karl XI, och anser att man måste hantera utformningen runt Karl XI varsamt gällande namnförslagen och vill nu att förvaltningen drar i handbromsen och lyfter frågan till en högre nivå.

– Vi moderater ställer oss frågande till att  rista in samtida namn runt Karl XI utan att ha en bred förankringsprocess och ett tydligt politiskt beslut. För oss i Karlskrona är Karl XI en viktig person och ska hedras utifrån att vi har ett historiskt arv att förvalta. Karl XI har stått i mittpunkten av vårt vackra torg i mer än hundra år och vi moderater vill att han ska få fortsätta vara mittpunkten för vår stad, skriver Camilla Brunsberg oppositionsråd för moderaterna i ett pressmeddelande.

– Det här är en fråga som engagerar många. Flera invånare har kontaktat oss moderater under de senaste dagarna och kräver att kommunen agerar för att säkerställa att det blir en värdig utformning av Karl XI, fortsätter Brunsberg. Vi anser inte att vår Kung behöver någon överrock.

– Vi moderater har inget emot att omgestalta torget men om man investerar 7 miljoner kronor i stadsförnyelse, måste detta göras på ett värdigt sätt. Annars urholkas intresset för att försköna vår stad, avslutar Camilla Brunsberg.

Läs gärna också medias artiklar

http://M vill freda kungen från sällskap