2 mars, 2017

Veckobrev från Camilla Brunsberg

Moderatvänner,
Det socialdemokratiska styret har nu höjt parkeringsavgifterna med 200 procent, och klubbat igenom detta med en knapp majoritet i kommunfullmäktige. Vänsterpartiet och miljöpartiet ville höja avgifterna ännu mer. Vi moderater anser att vi alltid ska ta så lite pengar som möjligt från våra skattebetalare, och dessutom klarar socialdemokraterna inte av att förklara varför de vill höja avgiften. Först chockhöjer Hansson kommunalskatten med 73 miljoner kronor, sedan chockhöjer Löfvén så många skatter han kan på riksnivå för flera miljarder, och sedan fortsätter de att höja avgifter i ett rasande tempo. Inte konstigt att företag flyttar från Sverige och attraktionskraften sjunker.

Vi fortsätter med vår kontinuerliga dialog med näringslivet, och i förra veckan träffade vi företrädare för KFH och Nyföretagarcentrum. Det är skakigt i Sverige. Det duger inte att tillsätta industrikansler och höja skatter när Ericsson flyttar sin produktion utomlands. Sverige och Karlskrona behöver ett nytt ledarskap och det är vi moderater mer än redo att axla.
Själv har jag varit i Stockholm denna vecka och haft ett bra möte med Hans Wallmark, försvarspolitisk talesperson, kring spänningar och utmaningar i Östersjöområdet. Moderaterna har börjat ta tillbaka initiativet i försvarsfrågan, och det är viktigt att vi fortsätter fokusera på försvarsfrågan, framförallt för oss i Karlskrona. Detta är en av de viktigare frågorna som moderaterna måste kommunicera kring och ha fokus på för att vi i Karlskrona ska få förutsättningar att öka väljarstödet i vår kommun.

Fortfarande är migration och integration det våra väljare vill prata om. Detta har vi lyssnat på och snart kommer det en inbjudan till Dig om en träff med vår politiska talesperson, Johan Forsell, inom migration och integration. Det bästa med Johan är att han har en förmåga att vara tydlig och kommunicera ut en tydlig ståndpunkt från oss moderater. Jag rekommenderar varmt att komma och lyssna på Johan Forsell och äta lunch med oss moderater tisdagen den 1 november på Scandic klockan 12.00. Inbjudan kommer inom kort från Carin Erlandsson, vår ombudsman.

Moderaterna i våra norra kommundelar har jobbat hårt med trygghetsboende för äldre, vilket resulterade i en partimotion från oss moderater om ett trygghetsboende i Rödeby. Denna motion kommer att bli bifallen på kommunfullmäktige nästa sammanträde. Detta innebär att våra äldre kommuninvånare som inte vill bo i centrum kan bo kvar på landsbygden med närhet till service.

Vår motion om att vi som kommun måste säkerställa att det görs åldersbedömningar för våra nyanlända kommer självklart att bli avslagen av socialdemokraterna. Vår motion om att fler funktionsnedsatta måste få fler möjligher till jobb blev tyvärr inte bifallen. Vi moderater anser att det politiska arbetet med arbetsmarknadsnämnden är under all kritik. Den socialdemokratiskt ledda nämnden är passiv, och det är moderaterna i opposition som kräver handling och resultat. Våra medarbetare gör ett fantastiskt jobb utifrån de förutsättningar som finns. Förutom att det saknas styrfart anser vi moderater att även funktionsnedsatta måste vara en prioriterad målgrupp för arbetsmarknadsnämnden, utöver unga och utrikesfödda. Vi har dessutom haft en motionsskrivarkväll med fullmäktigegruppen och ett antal motioner från oss moderater kommer att stämplas in under hösten.

Vi har invigt en av Sveriges största solcellsparker i Karlskrona, och det passar ju alldeles utmärkt i vår soliga kommun. Här har vår partikollega Torsten Palmgren varit aktiv och drivande!
På måndag är det KF grupp klockan 17.00 som är öppen för alla medlemmar. Ni är varmt välkomna för att få information om vilka de heta politiska frågorna är just nu. Ni har också möjlighet att tycka till om besluten vi ska fatta på dessa möten.

Till sist vill jag önska er alla en trevlig helg
Camilla Brunsberg, gruppledare för Moderaterna i Karlskrona