Carl-Görans måndagsbrev

oktober 11, 2021

Den 11 oktober, 2021.

Risk för begränsad valfrihet

Söndagskvällens Agenda visade att Löfven och Bolund för en politik som gör att medborgarna i vårt land får mindre av valfrihet. Nu vill de in och förändra det fria valet i skolan. Det är inte det fria valet som är problemet utan att titta på resultaten i skolan. Att friskolor går med en liten vinst är inte det stora problemet för Socialdemokraterna. Problemet för dem är att de inte kan styra över verksamheten. I Karlskrona har vi ett antal friskolor som startats av lokala företag och som ger en bra utveckling och en bättre skola. Per Bolund och Miljöpartiet (i Sveriges Riksdag) lever i en annan värld bortom verkligheten. Miljöpartiet och sossarna har under sina sju år, inte lyckats lösa skolans problem. Av söndagskvällens debatt är det bara att konstatera att Sverige behöver en ny regering.

Den här veckan; kommunstyrelsens sammanträde

I morgon, tisdag, kommer det med största sannolikhet att röstas igenom ett förslag om att trygga säkerheten för invånarna i vår kommun. Moderaterna, Kristdemokraterna, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna, har lagt ett gemensamt förslag om att öka resurserna för ett tryggare Karlskrona. Det är bara att hoppas att den styrande minoriteten tar till sig detta och bifaller vårt förslag för att öka tryggheten. Vi vet alla att det råder otrygghet i vissa delar av Karlskrona.

Möte med nämnden

På torsdag har vi sammanträde med miljö- och samhällsbyggnadsnämnden och då kommer vi att föreslå en ny miljötaxa för Karlskrona kommun. Som förslaget ligger nu, har en del ändringar gjorts sedan arbetsutskottets sammanträde i september. Fortfarande finns det justeringar som måste göras för att det ska bli rättvisa taxor mellan olika företagsgrupper. Till detta återkommer jag under veckan.

Carl-Göran Svensson

Vice gruppledare