1 mars, 2017

Moderaterna säger nej till en chockhöjning av Trossökortet

Moderaterna i Karlskrona kommer inte att acceptera en höjning av Trossökortet till 400 kronor i månaden.

-Många saker är bra i det liggande förslaget men andra är helt förkastliga. Vi moderater kommer aldrig att acceptera en höjning av Trossökortet till 400 kronor i månaden. Det skulle innebära en årlig kostnad motsvarande 9600 kronor för en familj på landsbygden som är beroende av två bilar. Och då har det nya styret precis höjt skatten och gett motsvarande familj en årlig skattehöjning motsvarande mer än 4 000 kronor årligen.  Vi Moderater är helt emot en höjning av Trossökortet till 400 kronor i månaden, säger Anna Ottosson, vice ordförande i Drift- och servicenämnden.

-Att ta ut avgifter motsvarande nästan 10 000 kronor för att en arbetande barnfamilj som är beroende av två bilar är provocerande. Bilen är för många en nödvändig del i vardagen och avgörande när det kommer till arbete och sysselsättning. Vi moderater menar allvar med att hela Karlskrona ska leva, och en kostnad motsvarande 10 000 kronor i månaden för en för en arbetande barnfamilj bosatt utanför centrum för att kunna parkera sin bil vid jobbet på Trossö är helt orimlig Säger Camilla Brunsberg i ett pressmedelande.