23 mars, 2022

M bjuder in S för gemensamt brev till justitieministern

De långa väntetiderna för att skaffa ett pass i Karlskrona är inte acceptabla. Nu agerar oppositionsråd Camilla Brunsberg (M), genom en skrivelse till kommunstyrelsens ordförande Sandra Bizzozero (S).

Oppositionsråd Camilla Brunsberg (M) har nu skrivit till kommunstyrelsens ordförande Sandra Bizzozero (S). Där föreslår Camilla Brunsberg att de två partierna tillsammans skriver till justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S), för att påtala de orimligt långa väntetiderna för att få ett pass i Karlskrona.

• De första tiderna, för att få ett nytt pass, finns i slutet av oktober. Det här är en rättsosäkerhet som vi inte kan acceptera, säger Camilla Brunsberg.

Camilla Brunsberg anser att det är viktigt att justitie- och inrikesministern uppmärksammas på problemet med de långa väntetiderna.

• Att människor inte kan lämna landet, på grund av dem långa väntetiderna, är en integritetskränkning, säger Camilla Brunsberg.

Hon hoppas nu att Sandra Bizzozero vill vara med och skriva under brevet.

• Jag tror att det är viktigt att vi moderater, tillsammans med det politiska styret, visar hur katastrofalt läget är för alla dem som är i behov av ett pass, säger Camilla Brunsberg.