3 mars, 2017

Vi vill se Engelska skolan i Karlskrona

camilla-och-emmaUnder hela hösten har kommunalråden pratat om att öppna en kommunal engelsk skola. De har till och med skrivit insändare om att de håller på att starta en internationell skola. Nu har beslutet om en ny skola med internationell inriktning hamnat i byrålådan.

Vi moderater har redan från början krävt att kommunen måste uppvakta Engelska skolan, IES för en etablering i Karlskrona. Men det S-ledda styret vill inte.

Engelska skolan är ett känt varumärke, med erkänt god kvalité, som skulle stärka Karlskronas attraktionskraft. En etablering av Internationella Engelska skolan, IES, skulle ge oss en konkurrensfördel som gynnar hela kommunens utveckling.

De nya kommunalråden står så långt ifrån varandra ideologiskt att de har blivit handlingsförlamade och inte klarar av att fatta beslut som är viktiga för Karlskronas utveckling. Nu har den internationella skolan i Karlskrona skjutits på framtiden med risk för att ingenting blir av. En anledning till varför socialdemokraterna inte vill uppvakta engelska skolan är säkert att den skolan nyss har blivit börsnoterad, och att socialdemokraterna vill begränsa vinster i välfärden för att slå undan benen för framgångsrika friskolor i Sverige.

En annan anledning är att det S-ledda styret planerar att spara 15 miljoner kronor på skolan de kommande åren. Vi moderater säger nej till detta. Skolorna i Karlskrona blir inte bättre av besparingar om 15 miljoner kronor. Vi moderater vill ha bättre skolor, inte sämre skolor.

Möjligheten till en internationell skola i Karlskorna håller på att rinna Karlskrona ur händerna när det S-ledda styret inte klarar av att fatta beslut.

Vi moderater har planen klar för oss. Styret måste uppvakta Engelska skolan för en etablering i Karlskrona. En uppvaktning av Engelska skolan, IES, måste ske inom en snar framtid för att det ska kunna bli verklighet.

Camilla Brunsberg, Oppositionsråd och gruppledare

Emma Swahn-Nilsson, 2:e vice ordförande Kunskapsnämnden