Vill du bo i en trygg kommun?

Vi vill göra Karlskrona till en riktigt trygg kommun. Vi anser nämligen att en trygg vardag är grundläggande för en god livskvalitet. Ingen ska behöva vara rädd för att bli överfallen på kvällspromenaden eller utsättas för inbrott i sin bostad. Barn ska inte heller bli rånade på väg hem från skolan.

Vill du att eleverna ska lyckas i skolan?

Vi vill att Karlskrona ska vara en av Sveriges bästa skolkommuner, med behöriga lärare och moderna och välutrustade skolor. Vi vill också ha en utbyggd elevhälsa med skolsköterska, skolläkare och psykolog. För oss är det viktigt med små barngrupper i förskolorna vilket leder till ökad trygghet för barnen.

Karlskronas utveckling

Karlskrona är en fantastisk kommun med sitt geografiska läge, en väl utvecklad högskola och många framgångsrika företag. Men vi vet att kommunen kan utvecklas ännu mer och locka fler människor att flytta hit. Med vår moderata politik kan vi erbjuda en trygg välfärd, och ett positivt företagsklimat.

Arbete istället för bidrag

Vi tycker att alla som kan ska arbeta och bidra efter sin förmåga. De som kan jobba ska inte förlora på att ta ett jobb och därför vill vi moderater införa bidragstak. Vi vet att det finns brister i bidragssystemet och att det förekommer både felaktiga utbetalningar och bidragsfusk.

En bättre miljö

I år har hushållen drabbats av höjda kostnader för både drivmedel och el. Det är inte rimligt att så stor del av priset ska gå till skatter. Här har politiken ett stort ansvar och för oss är målet att sänka skatten på både drivmedel och el. Elen ska inte vara dyrare i Karlskrona än i Norrland och den ska vara ren och finnas när du behöver den.