14 september, 2017

Besöker fristående gymnasieskola

Idag gör jag studiebesök på Aspero, en av Karlskronas många friskolor, med anledning av den aktuella utredningen vinster i välfärden. I Karlskrona finns det flera friskolor, och vart fjärde barn har valt att gå i en fristående grundskola. Totalt har 2178 barn valt en fristående grundskolan eller gymnasieskola i Karlskrona. Om vinstbegränsning blir verklighet kommer kommunen sannolikt tvingas ta över skolor och verksamhet. Vi moderater står upp för våra kommuninvånares självklara rätt att välja själva och kommer att ta striden för valfrihet och kvalitet. Välfärden ska vara ett område där du kan starta och driva företag, där du kan bestämma vilken arbetsgivare du vill arbeta hos och där du själv kan välja skola. Inom välfärdssektorn är det dessutom många kvinnliga företagare som driver företag. Ingen av vinstförbudsivrarna har någonsin ifrågasatt vinstuttag när företag tjänar pengar på asfalt, infrastruktur, fastigheter, sophämtning eller andra hårda områden som också finansieras av skattepengar. Vi moderater står upp för våra kommuninvånares självklara rätt att själva välja och kommer att ta striden för valfrihet och kvalitet. Alla goda krafter måste tillåtas vara med för att utveckla och säkerställa en god och kvalitetssäkrad välfärd.