2 mars, 2017

Bra mat i skolan gör skillnad

mkBra skolmat handlar inte om pengar utan om passionerade matlagare, engagemang och kunskap. Prisskillnader mellan olika skolors måltider är bara av marginell betydelse för kvaliteten på skolmåltiden.

Efter en helg är det många skolbarn som går och lägger sig hungriga. Sedan är det äntligen måndag – det kanske inte alltid är lektionerna som står högst upp på listan utan snarare att få sig ett ordentligt mål med mat. I många skolkök runt om i Sverige är det oerhört tydligt att det går åt mer mat på måndagar än andra dagar. Det slängs också mindre mat på måndagar än andra dagar. Allt för många barn i Sverige lever i ekonomiskt eller socialt utsatta familjer där det saknas kunskap eller ekonomi för att laga god och bra mat.

Dålig kost ger också en allt mer utbredd barnfetma, koncentrationssvårigheter vilket i sin tur kan leda till sämre prestationer i skolan. Bra mat är en investering i våra barns hälsa och framtid. Det är dags att sätta ordentligt fokus på bra skolmat, för bra mat gör skillnad!

Denna vecka har de allra flesta skolor satt i landet satt igång sin verksamhet och idag lördag kampanjar vi Moderatkvinnor över hela landet för att skicka en uppmaning till både skolledare och politiker hur viktig denna fråga är.

Vi Moderatkvinnor är övertygade om att det går att göra skillnad i varje skolkök om vi som politiker ger rätt förutsättningar och ger möjligheter för att ta ansvar för att minska matsvinnet, öka matglädjen, förbättra arbetsmiljön, minska transporterna, öka lärandet i skolan, öka andelen ekologiska inköp och sortera matavfallet så att det återvinns på rätt sätt. Det är långsiktig hållbarhet. Det är alla barn värda!

Helene Fogelberg
Länsordförande Blekinge, Moderatkvinnorna