4 maj, 2020

Carl-Görans måndagsbrev

Måndagsbrev den 4 maj, 2020.

Läget förändras

Vi befinner oss fortfarande i ett kritiskt läge med Covid 19. Enligt alla prognoser kommer det att bli som allvarligast i slutet av juni, för oss som bor i Blekinge. Vi får hoppas att det inte blir så, och om vi sköter oss med att hålla avstånd, undvika folksamlingar och inte resa, kanske situationen blir bättre för oss.

Politiska läget

Just nu kan man väl säga att det råder borgfred i alla politiska församlingar. Trots det är det viktigt att vi framför våra åsikter. I kommunen har vi moderater bland annat krävt stöd till näringslivet och ett sådant paket kom i förra veckan. Det är viktigt att kommunen och alla vi andra stödjer näringslivet på olika sätt. Det kan till exempel vara att handla i den lokala affären, anlita en lokal verkstad för service och underhåll av bilen eller att som volontär göra en insats för äldre människor som har svårt att själva ge sig ut för att handla. Det kommer en dag efter den här pandemin, men då kommer förmodligen vårt samhälle att se annorlunda ut.

Skyddsutrustning på gång

Vi moderater har varit pådrivande för att anställda inom vården ska få adekvat skyddsutrustning, för att kunna skydda både sig själva och de boende på äldreboende. Nu är det äntligen klart med att det finns sådan utrustning i kommunen.

Digitala möten

I princip alla möten inom de kommunala verksamheterna sker med digitala verktyg. Det är ett relativt bra sätt i dessa tider, men i framtiden hoppas jag att vi kan återgå till mer normala sammanträden. Det är viktigt för demokratin enligt min uppfattning. Men kortare möten kan kanske även i framtiden ske digitalt, inte minst för att slippa långa resor.

Valborgsmässofirandet i Lund

Valborg brukar firas med pompa och ståt i flera av våra städer, som till exempel Lund och Uppsala.

I Lund spred man ut hönsgödsel i centrala parken för att stoppa befolkningen från att komma dit och fira.

Vad jag har förstått var detta ett effektivt sätt för att hindra den stora mängd människor som brukar samlas där.

Vissa år har jag och andra bönder blivit angripna av lokala socialdemokrater, för att vi spridit hönsgödsel på våra fält i samband med denna helg. Skillnaden är att vi har gjort det för att få näring till våra grödor som ska växa och bli livsmedel till konsumenterna.

Första maj

Årets första majfirande för arbetarrörelsen blev lite annorlunda. Inga röda fanor på gator och torg. För några av oss kändes det bra, medan det för andra inte var lika roligt.

Översiktsplan 2050

Kommunens översiktsplan skickas nu ut på samråd med början den 7 maj. Slutdatum kan bli förlängt till senare i höst, beroende på smittspridningen.

Du har möjlighet att studera översiktsplanen via kommunens hemsida och du är välkommen att skicka in dina synpunkter, antingen digitalt eller med brev. Och om du har några frågor så svarar jag gärna på dem.

Carl-Göran Svensson

vice gruppledare, Moderaterna i Karlskrona.