10 mars, 2023

EMMAS VECKA!

Fredagen den 10 mars, 2023.
📜Varje vecka är intensiv med långa dagar och ibland även kvällar. Men arbetet är givande och spännande, inte minst genom alla möten med människor som representerar olika områden och verksamheter.
Ⓜ️Från och med nu kommer jag att, med jämna mellanrum, berätta hur en vecka kan se ut för mig. Och när jag skriver så hittar ni det här på Moderaternas Facebook men även på Moderaternas hemsida. (karlskronamoderaterna.se)
⏰Den här veckan inleddes som vanligt med måndagsmöte med Karlskronaalliansen. Under en timme på morgonen, träffas vi fyra kommunalråd och berättar hur vår kommande vecka ser ut. Vi lyfter även aktuella frågor som vi tillsammans diskuterar kring.
När vi tog över styret i Karlskrona införde vi ett avstämningsmöte med kommunledningen varje måndag. Vi tycker det är viktigt att ha öppna dialoger med förvaltningscheferna och det har visat sig vara ömsesidigt. Det finns både små och stora frågor som vi kan prata om under den här timmen.
✈️Direkt efter måndagsmötet åkte jag till Ronneby för att äta lunch med region- och riksdagsledamöter. Vi fick besök av de två moderata riksdagsledamöterna Oskar Svärd och Maria Stockhaus, som båda sitter i trafikutskottet. Samtalet handlade förstås om Ronneby flygplats. Vi kommer att kämpa för att Blekinges enda flygplats behålls av Swedavia. Att stänga Ronneby Flygplats är verkligen att klippa av livsnerven till Blekinge
💶I tisdags började årets budgetberedning. Den kommer att pågå de närmaste veckorna där varje förvaltning och nämnd samt bolagen får presentera sina verksamheter med uppdrag, ekonomi och behov under de kommande åren.
📈I onsdags hade vi möte med Svenskt Näringsliv där vi gick igenom Karlskronas placering i årets ranking. De senaste åren har Karlskrona placerats på bottenplatser vilket inte är acceptabelt. Det är de lokala företagarna som varje år, genom en enkät, får svara på frågor om hur de ser på kommunens arbete med företagandet. Det är svaren som ligger till grund för den placering vi hamnar på. Här har vi mycket att arbeta med och jag vet att Karlskrona kan bättre än så här. Lite av det vi pratade om i onsdags var årets enkät som företagen ska skicka in senast den 31 mars.
⭐️Jag hade också ett möte med Jörgen Adolfsson, som är vd på Blue Science Park och som snart kommer att ha ett styrelsemöte. I april är det bolagsstämma och det är också då som jag kommer att ta över som ordförande för BSP. Det är ett spännande uppdrag inom en viktig verksamhet och jag ser verkligen fram emot mitt nya uppdrag där.
ℹ️ Onsdagen avslutades med ett möte på Marinmuseum, med FMV (Försvarets Materielverk) som presenterade sin verksamhet för studenter på Blekinge Tekniska Högskola.
👉I torsdags hade vi i Karlskronaalliansen ett mycket intressant och givande möte med kommunens nya besöksnäringschef Pär Israelsson. Han kommer närmast från Kalmar kommun där han har haft motsvarande befattning. Pär har en lång erfarenhet och många bra idéer kring hur vi kan arbeta för att öka evenemangen i Karlskrona. Vår kommun har stor potential och jag tror att vi framöver kommer att få se ett helt nytt grepp kring den viktiga besöksnäringen.
🕵️‍♀️I dag fredag, har vi fått en presentation som handlar om trend- och omvärldsanalys. Det betyder att vi politiker och även våra nämnder får information och analyser som hjälper oss med bland annat verksamhetsplanering, utveckling, projektledning och kommunikation.
📝Det här var bara några av den gångna veckans viktiga händelser, men du får i alla fall en liten inblick i hur en arbetsvecka kan se ut för mig som kommunstyrelsens ordförande.
Nu önskar jag dig en riktigt trevlig helg!💙
Emma Swahn Nilsson
Kommunstyrelsens ordförande