Vill du bo i en trygg kommun?

Vi vill göra Karlskrona till en riktigt trygg kommun. Vi anser nämligen att en trygg vardag är grundläggande för en god livskvalitet.

Ingen ska behöva vara rädd för att bli överfallen på kvällspromenaden eller utsättas för inbrott i sin bostad. Barn ska inte heller bli rånade på väg hem från skolan. Vi moderater har drivit igenom ett omfattande trygghetspaket med trygghetsvärdar, en utökad fältgrupp och mötesplatser för ungdomar. Men det finns mycket mer att göra och därför vill vi fortsätta stärka tryggheten med fler trygg-hetsvärdar och trygghetskameror på utsatta platser i kommunen.

VI vill också utöka det förebyggande arbetet mot droger och ungdomsbrottslighet.

Sverige ska ha ett starkt försvar med förmåga att freda våra gränser mot angripare. Sverige ska vara fullvärdig medlem i Nato. Men grunden i vår försvarsförmåga måste vara svensk, inte minst för att vi ska kunna bidra till säkerheten i vårt närområde. Det är dags att rusta upp civil­försvaret och säkerställa att det finns skydds­rum och nödvändiga förnödenheter.

För att stärka tryggheten i Karlskrona vill vi:

• Stärka det förebyggande arbetet mot droger och ungdomsbrottslighet.
  • Att fler trygghetsvärdar och ordningsvakter ska vara närvarande i de offentliga rummen.
  • Att alla brott i kommunens verksamheter ska polisanmälas och att det ska råda nolltolerans mot alla former av våld och förtryck.
  • Ha trygghetskameror vid utsatta och otrygga platser i kommunen.
  • Att trygghetsperspektivet ska vara en del av den fysiska planeringen.
  • Införa nolltolerans mot klotter, nedskräpning och skadegörelse.