29 april, 2019

Måndagsbrev den 29 april.

Måndagsbrev den 29 april

Nu har vi nått slutet av april och den här veckan är fylld av möten och sammanträden.

I dag har kommunstyrelsens arbetsutskott träffats under förmiddagen, för att bereda de ärenden som ska behandlas när kommunstyrelsen sammanträder den 7 maj.

I eftermiddag ska kommunens planutskott träffas. Det är ett nytt utskott som ska samordna olika projekt inom samhällsplaneringen i kommunen. Om vi ska lyckas med att utveckla vår kommun, krävs det en bättre samordning än i dag.

På dagordningen finns ett antal projekt som kan ha stor betydelse för kommunens framtid. Ett exempel är utvecklingen av Gräsvik. För att vi ska få fler studenter till BTH, och därmed till kommunen, behöver campus utvecklas. Möjligheterna finns redan, men för en snabb utveckling och snabba beslut, krävs det mod av den styrande miniroteten. Det är något som vi Moderater ännu inte har kunnat se.

Förra veckan var jag på ett seminarium som handlade om tillväxt i kommunen.

En av dem som var där var Mats Viberg, ny rektor för BTH. Eftersom kommunen lyckades få honom till seminariet, gäller det också att lyssna på hans synpunkter.

Dagen därpå kom Magnus Forsbrand, chef för Blue Science Park, till budgetberedningen och berättade om deras verksamhet.

Efter dessa två möten är min uppfattning att det krävs krafttag för att ta fram en detaljplan för delar av Gräsvik. Annars är risken att vi hamnar efterkälken inom denna snabbt växande sektor.

Den här måndagen avslutas med kretsårsmöte för Moderaterna i Karlskrona. Årsmötet hålls på Scandic Hotell och vi hoppas förstås på att så många som möjligt av våra medlemmar kommer dit.

På onsdag ska Socialdemokraterna marschera på gator och torg, för att demonstrera mot sin egen politik. Kan inte vara lätt att vara sosse idag. Frågan är vad deras samarbetspartners; Centerpartiet och Liberalerna, tycker om detta.

På torsdag blir det sammanträde med miljö- och byggnadsnämnden, och där har vi ett antal intressanta projekt att arbeta vidare med. Enligt min uppfattning kan detta ske snabbt, om den styrande miniroteten har vilja och ork.

Efter sammanträdet ska vi få en visning av nya Arena Brinova.

Nu närmar sig EU valet som är ett viktigt val för Europas framtid. Många tycker inte att det är något som berör dem, och därför röstar de inte.

Men jag hoppas att du som läser detta röstar, och att du även påverkar vänner och bekanta så att de röstar på Moderaternas kandidater den 26 maj.

Det var allt för den här gången och jag önskar er nu ett riktigt trevligt valborgsfirande!

Carl-Göran Svensson

Vice gruppledare för Moderaterna i Karlskrona.