11 juni, 2020

Senaste nytt från Camilla

Den 11 juni, 2020.

Vilken märklig och annorlunda vår det har varit. Inte bara för mig utan för oss alla.  Hela livet kastades omkull när det stod klart att en pandemi spred sig över världen och efter det var ingenting sig likt. Vår vardag tog en helt ny vändning med hemarbete, skola på distans och en extrem planering, för att få ihop tillvaron för hela familjen och våra äldre anhöriga.

De senaste månaderna har min ambition hela tiden varit att samarbeta och att ta gemensamt ansvar. Jag tycker att vi har lyckats bra och vi har fått styret att genomföra våra krav i många frågor. Bland annat har vi lyckats få igenom en uppgörelse om resurser till välfärden. Den frågan hade sin utgångspunkt i uppgörelsen med M, Kd och V på riksnivå. Vi förhandlade på så sätt fram ett paket om 54 miljoner kronor, både till en Coronareserv och till resurser till välfärden. Efter det krävde vi ett stödpaket till vårt lokala näringsliv, där vi landade i en uppgörelse om tio miljoner kronor till mångas glädje.

När KHK slog larm om en förestående konkurs, såg vi till att kommunen gjorde en bra uppgörelse för att rädda hockeyklubben. Och den sista punkten som vi nu äntligen har fått igenom, vilket nog tog mest tid av alla, var att se till att skyddsvisiren/munskydden inom omsorgen, ska vara obligatoriska. Den här frågan har vi moderater fått jobba hårt för och nu äntligen har det blivit verklighet.

Jag fick dessutom jobba flera veckor för att krisledningsnämnden skulle aktiveras, vilket var nödvändigt för att vi skulle kunna fatta beslut om stödpaket till näringslivet. Nu har vi fungerande rutiner och avstämningar varje vecka för att säkerställa att verksamheterna fungerar.

Trots att sommaren står för dörren, fortsätter det politiska arbetet med högaktuella frågor. Just nu har vi jobbar fi intensivt med att få en etablering av Internationella Engelska skolan här i Karlskrona. Jag har krävt att KSAU ska vara styrgrupp, så att vi får politiskt inflytande. Då kan vi se till att denna viktiga etablering kan äga rum.

Skolavslutningarna är i full gång och det är en signal för att det är dags för oss att flytta ut till vår sommarbostad på Trummenäs. Där ska vi lyckas med konststycket att jobba hemifrån, samtidigt som vi har tre sommarlovslediga tonåringar i huset. Jag fortsätter med mitt arbete ett par veckor efter midsommar, och så har vi möten i krisledningsnämnden varannan vecka under hela sommaren. Så visst kommer det att bli en lite annorlunda sommar, där vi håller oss på hemmaplan.

Eftersom det här är mitt sista senaste nytt innan sommaren, vill jag passa på att önska er alla en underbar och skön sommar! Njut av livet och tänk på att hålla avstånd när ni träffar släkt och vänner!

Camilla