12 april, 2017

Veckobrev från Carl-Göran Svensson

I fredags fick vi uppleva något som vi inte trodde skulle ske i vårt Sverige. Vi blev drabbade av att en människa gör en vansinnesfärd genom Stockholms största gågata. Vad vi vet idag har fyra människor omkommit., och flera är skadade. Vi måste sätta stopp för dessa terrordåd i Sverige och övriga världen.
Oskyldiga människor dör och skadas, detta är inte normalt i ett civilerat samhälle som Sverige.
Det känns skönt att svenska folket har slutit upp för vårt land vid olika manifestationer runt om i vårt avlånga land.
Vi måste alla tillsammans stå upp för den öppenhet som finns i vårt land och visa dessa mörka krafter att vi fortfarande är ett land med öppenhet och frihet under ansvar för varandra.

Renhållningstaxan
Affärsverken föreslår en höjning av renhållningstaxan med ca 14 procent. Vi moderater anser att denna höjning inte är acceptabel utifrån de allmänna prisstegringarna. Majoriteten ställer krav på socialnämnden, funktionsstödsnämnden och kunskapsnämnden att de ska jobba för en effektivare förvaltning. Då är det min uppfattning att även Affärsverken måste se över sin verksamhet och bli effektivare. Renhållning flyttades från kommunal förvaltning till ett kommunalt bolag. Frågan är hur denna verksamhet plötsligt kan bli så mycket dyrare. Moderaterna yrkade avslag på förslaget i kommunstyrelsen den 11 april.

Förbundsstämma moderaterna
I helgen har jag tillsammans med övriga ledamöter i moderaternas förbundsstyrelse, jobbat med motionssvar och övriga handlingar inför förbundsstämman den 6 maj. Det är många intressanta förslag som kommer att behandlas på denna stämma. Jag återkommer senare med mera information. Stämman ska vara i Karlskrona på Marinmuseum.

Till sist vill jag önska alla en trevlig påskhelg.

Carl-Göran Svensson
Vice Gruppledare