14 augusti, 2023

CARL-GÖRANS MÅNDAGSBREV!

✅REGN, SOL OCH VÄRME
Jag hoppas ni har haft en skön och härlig semester, trots vädret som ju har varierat lite i sommar. Vi som ville ha regn, har fått en del av det de senaste veckorna. Sämre var det för er som ville ha sol och värme. Jag tror att det blir fint väder nu när värmen kommer vilket den brukar göra när skolorna börjar.
Själv hoppas jag på kanonväder så att skörden går att bärga, vilket är en förutsättning för den svenska livsmedelsproduktionen. Jag lider med de kollegor i mellansverige som förmodligen inte kan skörda sina vetefält på grund av allt regn.
Vi ska vara glada att vår del av landet inte råkat ut för samma oväder. Tror ingen av oss kan föreställa sig bilden i Åre till exempel. För mig kommer det att bli intensiva veckor framöver med skörd och sådd av höstraps innan den 25 augusti, som är optimal tid för att så.
✅NU BÖRJAR DET POLITISKA ARBETET
Denna vecka börjar en del av det politiska arbetet och vi har gruppmöte i Karlskronalliansens miljö- och samhällsbyggnadsgrupp.
Det märks att det varit sommar eftersom antalet ansökningar på bygglov är få, vilket det brukar vara i augusti.
Vi har ett förslag för råd och riktlinjer gällande skyltar och ljusanordningar. Därför blir det information på sammanträdet i september, innan vi fattar beslut om att skicka remiss i ärendet.
Det är viktigt att näringslivet och alla berörda parter får lämna synpunkter på förslaget innan beslut fattas någon gång kring årsskiftet 23/24.
✅SOMMAR I KARLSKRONA
Vi har haft en fantastisk sommar med många turister och besökande kryssningsfartyg.
Skärgårdsfesten var verkligen en höjdpunkt denna sommar, bra jobbat av alla som varit inblandade.
Gatorna och torgen har varit välbesökta och likaså alla utflyktsmål på landsbygden med smultronställen och matupplevelser.
Nu är ”Solligan” avgjord för i år och Karlskrona hamnade på tredje plats. Det får vi vara nöjda med den här gången.
Carl-Göran Svensson
Vice gruppledare