9 oktober, 2023

Carl-Görans måndagsbrev

✅ SÖNDAGENS PARTILEDARDEBATT
Som vanligt i dessa debatter har det blivit för mycket diskussioner om saker som inte tillhör ämnet. Det är lite tråkigt tycker jag. Jag tänker inte bedöma vem som var bäst eller sämst. För att vinna väljarnas förtroende i dessa debatter är det viktigt att programledarna styr upp det från första minuten. Det kanske ska vara som i idrotten, så när man svävar iväg från ämnet får man ett gult kort som första varning och sedan ett rött kort, där partiledarna inte kan vara med på fem minuter i debatten. Tyvärr tror jag inte att man lyckas genomföra detta.
✅ VAD HÄNDER DENNA VECKA?
I dag måndag har jag först ärendegenomgång med tjänstemännen inför sammanträdet med planutskottet i nästa vecka. Vi ska bland annat lämna förslag på hur detaljplaner ska prioriteras i kommunen. Med de framtida investeringar som finns bland företagen och statliga myndigheter i Karlskrona, är det viktigt med både nya bostäder och verksamhetsmark för nya företag. Hur detta ser ut återkommer jag med senare.
Efter förra veckans ”Byggläge” med kommunen, fastighetsägare, entreprenörer med flera, har vi fått in tre nya planuppdrag till miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Som jag har sagt tidigare så det finns ett stort intresse av att bygga och utveckla vår kommun. Måndagskvällen avslutas med ett sammanträde med den moderata kommunfullmäktigegruppen, där vi ska fastställa vår gemensamma strategi inför kommunstyrelsen på tisdag.
✅ KOMMUNSTYRELSEN
På tisdag är det kommunstyrelsen, där har vi ett stort antal frågor att fatta beslut i, bland annat om att vi kommer att köpa vattenborgen i Karlskrona. Detta är ett viktigt investeringsbeslut för hur vi ska utveckla kulturen och utvecklingen av Stortorget. Vi förlorade matchen angående det förslag som fanns till ett nytt kulturhus när Unesco stoppade förslaget. För att kunna bygga ett nytt kulturhus krävs det en viss yta. När man inte får bygga på höjden finns bara ett alternativ kvar att bygga på bredden och längden. Vi kommer att få ett kanonfint kulturhus med olika kulturaktiviteter kring Stortorget.
Vi har också en remiss att ta ställning till som gäller riktlinjer för bedömning av översvämningsrisk längs Blekinges kust. Om länsstyrelsens förslag går igenom kommer många av Blekinges kustområden att försvinna som nya bostadsområden i attraktiva lägen. Här har kommunens planavdelning, med flera förvaltningar, tagit fram ett bra förslag till ett remissförslag. Det är bara att hoppas att länsstyrelsen läser och lyssnar på Blekingekommunernas synpunkter i detta ärende. Staten anser att vi ska bygga fler bostäder och då kan inte samtidigt statliga myndigheter i Blekinge försöka hindra utvecklingen av vår skärgård med fler bostäder. Det är också viktigt att vi kan utveckla landsbygden med alla våra insjöar och attraktiva bostadsplatser.
✅ VECKAN AVSLUTAS MED BLEKINGEDAGEN
Blekingedagen är en dag för tjänstepersoner, politiker, akademin och andra samverkansaktörer till Region Blekinge. Gemensamt är att vi alla driver utvecklingen av länet och arbetar för en ökad befolkningsmängd i Blekinge. Fredagen den 13 oktober 2023 är det dags igen! Årets tema: Live in Blekinge, hänger naturligtvis ihop med det unika utvecklingsprojektet med samma namn. En historisk satsning för att fler ska välja att leva, arbeta och utvecklas i Blekinge.
✅ ÅRETS ÄLGJAKT
Vi har nu gått in i hösten, vädret är kallt och blåsigt, precis som det brukar vara när älgjakten börjar i oktober. Tycker ändå vi ska vara nöjda med vädret i september som varit en riktigt varm månad jämfört med vad det brukar vara. Började söndagen med ett pass i älgtornet, det var ingen höjdare. I år var det kallt och blåsigt, inte en enda älg såg vi. Jag lyckades få se fyra rådjur. Det är alltid lika spännande när man klättrar uppför stegen för att bevaka årets älgjakt. Det bästa med dagen är när vi träffas hela jaktlaget för en gemensam lunch. Årets lunch bestod av grillkorv och hemmagjort potatismos med kokt kål. På passet i skogen gick det åt två kannor kaffe för att hålla värmen uppe.
Vi den här tiden på hösten är det alltid mycket att göra och till helgen som kommer är det dags att plocka upp potatisen som ska iväg för leverans.
Carl-Göran Svensson
Vice gruppledare