20 maj, 2024

CARL-GÖRANS MÅNDAGSBREV

Måndagsbrev den 20 maj, 2024.

Värmen är här

Nu tror jag att sommaren har kommit. Under helgen var det över 20 grader och kommande veckas prognoser visar på varmt och fint väder. Jag vill inte gnälla men lite regn till mina grödor och er gräsmatta hade inte varit fel.

Sparrissafari längs kustvägen

Denna helg var det sparrissafari längs kustvägen. Många människor var ute och handlade och käkade eller fikade hos någon av entreprenörerna. Det är ett fantastiskt engagemang som företagarna gör längs kustvägen mellan Torhamn och Kristianopel. När jag var i Kristianopel fick vi i Karlskronaalliansen beröm för den uppsnyggning som skett i samhället, tillsammans med lokala företagare. Alltid roligt att komma ut och träffa människor som ser positivt på det vi gör i politiken.

Kommunfullmäktige

Tisdagen den 21 maj, på kommunfullmäktige, ska vi fatta beslut om att anta en planeringsstrategi för Karlskrona kommun. Denna strategi ersätter tidigare aktualitetsprövning av översiktsplanen. Karlskrona kommun har en ny ÖP som vann laga kraft i november 2023. Vi har en aktuell plan som i dagsläget inte kräver en omarbetning.

Plastinsamling

Måndag och tisdag denna vecka är det insamling av plats med mera, för bönderna i östra Karlskrona. Vi gör tillsammans en stor insats för återvinning av gammal plats, gödningssäckar och bekämpningsförpackningar. Allt för en bättre miljö. Jag är lite ledsen över att Affärsverken inte kan ta emot denna plast. Det handlar tydligen om för lite pengar för att det ska löna sig för dem.

Miljö och samhällsbyggnadsnämnden

På torsdagens sammanträde har vi äntligen lite fler bygglov för villor i vår kommun. Det känns som det vänder på villamarknaden nu.

EP-valet

Vi närmar oss valdagen för EP-valet eller EU-valet i folkmun. Den 22 maj kan du börja förtidsrösta. Jag uppmanar alla att förtidsrösta så du kan fira nationaldagen och om du ska besöka Sweden Rock är det också bra att ha förtidsröstat.

Valrörelsen har börjat lite smått, men det är inte samma tryck som i ett nationellt val. Självklart är min uppmaning till dig att rösta på Moderaterna, för ett fritt och marknadsmässigt Europa.

Carl-Göran Svensson

Tf gruppledare