3 juni, 2024

CARL-GÖRANS MÅNDAGSBREV!

👇👇👇
🚞 ÖRESUNDSTÅG
I förra veckan var jag i Hässleholm på styrelsemöte med Öresundståg. Denna gång valdes jag in som ordinarie ledamot för Region Blekinge. Jag har suttit i denna styrelse tidigare, fram till 2019, som ersättare för regionen. Det ska bli roligt att åter få diskutera och vara med och utveckla Öresundståg i södra Sverige. Det är många spännande framtidsfrågor inom kollektivtrafiken som ska lösas, som till exempel nya tåg och hur trafikkostnader ska fördelas inom Öresundståg. Det är Region Blekinge, Region Skåne, Region Halland, Region Kalmar, Region Kronoberg och Västtrafik som äger Öresundståg.
✍️ KOMMUNSTYRELSEN DEN 4 JUNI
Det finns nu ett förslag framtaget för etapp 2 i Mölletorp för bostadsbyggande. Det är bra att vi nu kan planera vägar, vatten och avlopp i området, så när den stora inflyttningen kommer till Karlskrona har vi resurser för de nya medborgarna att bosätta sig i kommunen. Detta är ett av flera områden att välja på som kommande nyinflyttad till kommunen.
Vi kommer att ta beslut om sjökabel till Utklippan. Äntligen kan vi nu utveckla Utklippan som en del av Karlskronas skärgård.
✅ REGIONGRUPPEN
På tisdag har vi moderater gruppmöte i vår regiongrupp. Vi ska bland annat diskutera det nya trafikförsörjningsprogrammet för Region Blekinge och trafikdirektör Mona Glans inleder diskussionen. Detta dokument beskriver hur kollektivtrafiken i Blekinge ska utvecklas de närmast åren.
🛠️ONSDAG
Då har jag sammanträde i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden och för att vara i juni är det få ärenden till beslut. Det brukar vara ganska många ärenden inför sommarens byggande för privatpersoner. Kanske de kommer på det extra arbetsutskottet efter midsommar.
🇸🇪 6 JUNI NATIONALDAGSFIRANDE
I år kommer kommunen att arrangera nationaldagsfirande på två platser. Dels på Stortorget klockan 11 till 11.45 med musik, tal av kommunfullmäktiges ordförande Peter Glimvall och kommunens demokratipris kommer att delas ut.
Jag hoppas många tar sig till Stortorget denna dag och att vi får ett fint väder. Klockan 13 börjar firandet i Vämöparken, med ett gediget program.
🌦️ INGET BRA VÄDER
I helgen trodde jag på regn och åska i Vallby, men så blev det inte. Det kom endast en millimeter så inte ens trappan blev blöt. Nu får vi hoppas på nytt regn i veckan som kommer.
Carl-Göran Svensson
Vice gruppledare