14 januari, 2020

Carl-Görans måndagsbrev den 14 januari, 2020.

En spännande framtid med många utmaningar

Nu har vi gått in i ett nytt årtionde. Min förhoppning är att Sveriges hittills många olösta problem kommer att lösas under 2020-talet.

Nu mer än någonsin behöver Sverige en regering som vågar ta tag i problem som till exempel våldsbrott, skjutningarna på gator och torg och sprängningar.

Det har tyvärr blivit dagliga och vanliga händelser runt om i vårt land och det är inte konstigt att otryggheten växer bland befolkningen.

Men det är inte bara kriminaliteten som är ett bekymmer. Klimatfrågan har eskalerat och är nu en stor utmaning för världens ledare. Det här är förstås ingenting som enskilda länder kan lösa, och därför behövs ett globalt samarbete med både nationella och internationella överenskommelser.

Intressant är också att Sverige håller på att ta fram ett modernt flygbränsle, producerat av skogsråvara. Det är KLM och skogsbolaget Södra som är huvudaktörer för detta. Deras förstudie påbörjades 2018 och Luleå universitet är också involverat i detta projekt.

Henrik Brodin som är affärsutvecklare på Södra i Växjö, uttalar sig i lantbrukstidningen ATL. För tidningen berättar han att aktörerna har valt en metod som innebär att skogsråvaran förgasas och därefter förvandlas till vätska.

Om projektet lyckas, kan det bli så att en ny fabrik etableras i södra Sverige för att producera bränslet. Enligt uppgift kan Mörrum, Växjö och Mönsterås vara lämpliga orter för en etablering.

Min uppfattning är att flyget har en framtid, men med ett nytt bränsle. Därför är det viktigt att vi satsar på Ronneby flygplats.

Tyvärr är det många människor som i dag väljer bort flyget, på grund av dess miljöpåverkan och istället väljer att åka tåg eller bil. Men räknar vi in all tid som man vinner med en flygresa, kan det trots allt vara ett bra alternativ. I alla fall med ett miljövänligt bränsle. Vi vill ju verkligen inte förlora Blekinges enda flygplats.

Slutligen vill jag bara nämna att i går, måndagen den 13 januari, var det 29 år sedan en kolonn med stridsvagnar och sovjetryska soldater marscherade in i Vilnius. Under natten omringades tv-tornet och centrala byggnader i centrala Vilnius och militären gick till angrepp med stora stridsvagnar. De väjde inte undan för människorna som demonstrerade och stod i vägen. 700 personer skadades, fjorton miste sina liv och två av dem krossades under stridsvagnarna. Vi är säkert en många som minns denna händelse. I går var jag i kontakt med Jurate Kavaliauskiene, som under den tiden var involverad i demokratiprojektet i Klaipeda. Hon uttryckte sin tacksamhet för det som vi politiker i Karlskrona stöttade dem med efter denna händelse. Det värmde verkligen att höra så här många år efteråt.

Carl-Göran Svensson

vice gruppledare, Moderaterna i Karlskrona.