7 juni, 2022

Ett S-förslag som drabbar boende på landsbygden

❌ VARFÖR SKA KARLSKRONABORNA PÅ LANDSBYGDEN BETALA SKATT SOM EN HÖGINKOMSTTAGARE I STOCKHOLM SLIPPER?
✅ Familjer som är beroende av bilen har länge varit måltavla för Socialdemokraterna. Nu vill S slopa reseavdraget och förlorarna är människor som bor och jobbar där avstånden är långa, vilket drabbar många av kommuninvånarna i Karlskrona.
✅ Pengarna ska i stället, i lika delar, gå till exempelvis till den som cyklar. Vi moderater ser gärna att den som kan cykla eller åker kollektivt till jobbet får sänkt skatt. Däremot ska det inte gå ut över den som behöver bilen.
✅ Skatt betalar man på sin inkomst. Med Socialdemokraternas förslag försvinner möjligheten att dra av kostnaderna. Konsekvensen blir att en person på landsbygden som är beroende av bilen får betala skatt, medan en person i storstan med exakt samma inkomst slipper betala skatt. Det är djupt orättvist.
✅ Jag har idag samlat en majoritet i kommunstyrelsen tillsammans med Kd, L och Sd vilket innebär att Karlskrona kommun skickar ett yttrande till regeringen och förordar att reseavdraget ska vara kvar och höjas från 18 till 25 kronor.
Camilla Brunsberg (M), oppositionsråd