7 oktober, 2020

M och Kd kräver trygghet i centrum

DEBATTARTIKEL I BLT DEN 7 OKTOBER, 2020.

Utan trygghet försvinner det vackra i Karlskrona

Moderaterna och Kristdemokraterna i Karlskrona fortsätter med att ställa krav på ökad bevakning i centrum. Vi anser att tryggheten måste stärkas och våra krav är inte alls orimliga. Men det svaga minoritetsstyret visar inga tecken på engagemang.

För en dryg vecka sedan misshandlades en man i Hoglands Park. Tre gärningsmän misshandlade sitt manliga offer så grovt, att han fick föras till sjukhus med misstanke om benbrott. Polisen har rubricerat misshandeln som grov, vilket Blekingenytt rapporterade om direkt efter händelsen.

Vi moderater och kristdemokrater ser än en gång att trygghetsåtgärderna lyser med sin frånvaro. Med jämna mellanrum slår kriminella gärningsmän och ungdomsgäng till och utser sina offer som de sedan misshandlar eller rånar. Den senaste gärningen är bara en av många, som har utförts i och omkring Hoglands Park, de senaste åren.

Det visar att det svaga minoritetsstyret har misslyckats med att skapa trygghet åt Karlskronas invånare.

Misshandel, rån, och trakasserier har blivit så vanligt förekommande att många människor har gett upp sökandet efter trygghet i centrum. Trygghetsmätningar visar att det finns de som inte längre vågar sig ut på kvällar och nätter, eftersom de är rädda för att utsättas för våld. Det visar att det har gått så långt, att våra mänskliga rättigheter har inskränkts på ett oroväckande sätt.

Vi moderater och kristdemokrater har vid flera tillfällen ställt krav på det politiska svaga minoritetsstyret. Vi har krävt en större tillsyn i och runtom Hoglands park. Vi vill se trygghetslösningar i form av kameror och vi vill se en utökad närvaro av både ordningsvakter och poliser. Det enda vi har sett hittills är bristen på handlingskraft.

Området i och omkring Hoglands park är återkommande ett område där misshandel, rån, och trakasserier återkommer. Vid parkens södra del väntar resenärer i alla åldrar på sina respektive bussar. Det är en av alla platser där trygghetsåtgärder måste sättas in.

I Karlskrona ska alla kunna känna sig trygga, oavsett tid på dygnet. Men tryggheten kommer inte att uppnås genom prat och tomma löften.

”Våra krav är inte alls är orimliga. Det gäller bara att det politiska styret öppnar ögonen och tar sitt förnuft tillfånga genom att agera målmedvetet.”

Använd skattepengarna till det som verkligen betyder något, det vill säga trygghetslösningar. Sätt upp kameror, sätt in ordningsvakter och arbeta för utökad polisnärvaro.

En vackert utformad stad betyder ingenting, om invånare och besökare inte kan vistas tryggt i den.

Camilla Brunsberg (M) oppositionsråd

Billy Åkerström (Kd) gruppledare