28 maj, 2020

Senaste nytt från Camilla

Den 28 maj, 2020.

Nu har det gått ett tag sedan ni fick en rapport om vad som händer i min politiska värld. Och det händer faktiskt ganska mycket, varje dag. Den här veckan, i tisdags, hade vi ett digitalt sammanträde med kommunfullmäktige. Vi var 39 ledamöter som loggade in oss för att ta oss igenom dagordningens alla frågor.

Många av oss var nog skeptiska till om det skulle fungera, eller om vi skulle behöva ta till plan B, det vill säga, åka till Wämö Center för att delta fysiskt. Men, det gick väldigt bra, även om det bitvis var lite problem med ljud och bild. Jag är riktigt glad över att vi lyckades ta oss igenom hela sammanträdet.

En viktig fråga som behandlades under mötet var Kulturskolans framtida lokaler. Vi moderater har varit kritiska till den höga kostanden på nästan 100 miljoner kronor. Dessutom har hela hanteringen skötts på ett märkligt sätt, där det bland annat saknas ett förprojekteringsbeslut.

Inte heller har man letat efter alternativa lokaler. Men i går klubbade fullmäktige igenom förslaget och nu är det klart att Kulturskolan ska flyttas till den gamla Lampfabrikens lokaler på Pantarholmen.

För oss moderater har kultur alltid varit viktigt och vi har alltid varit det parti som drivit på i kulturfrågorna. Och även om vi har varit kritiska till mycket i processen fram tills nu, biföll vi förslaget eftersom vi anser att det är bråttom med en ny kulturskola. I dag står 370 barn och ungdomar i kö för att få en av de attraktiva platserna. Så kan vi förstås inte ha det och nu ser vi fram emot en invigning av de nya lokalerna.

Vi fattade även beslut om att Bomässa 2025 ska hållas i Karlskrona. Det är ännu en fråga som vi som parti har drivit sedan tidigare och därför känns det bra att vi kommit så här långt.

Revisionsrapporten gällande kommunens verksamhet var inte lysande. Tyvärr har man inte lyckats genomföra beslutade investeringar och endast ett av elva mål har uppfyllts. Det är en klar försämring jämfört med förra året och inte ens då var resultatet särskilt bra.

Våra arbetsformer har fungerat bra så här långt under pandemin. Kommunstyrelsens presidium träffas digitalt tre gånger i veckan och då får vi en avrapportering av kommundirektören. Vi har även avstämningar i den numera aktiverade krisledningsnämnden varje vecka.

Under pågående pandemi har vi gruppledare partiöverläggningar varje vecka. Det har vi för att vi tillsammans ska ta oss igenom det politiska arbetet på ett bra och konstruktivt sätt under pandemin.

Förra veckan skrev jag och Jan- Åke Nordin, 2:e vice ordförande i äldrenämnden, en gemensam insändare om skyddsvisir. Vi moderater har fortfarande som ambition att skyddsvisir ska vara obligatoriskt för personal inom omsorgen. (Klicka gärna på länken så kommer du till insändaren på vår hemsida.) https://www.karlskronamoderaterna.se/2020/05/20/politiskt-beslut-kan-radda-liv/

Som så många andra i dessa tider, arbetar jag ofta hemifrån och våra möten sker oftast digitalt. Vi är fler i familjen som jobbar och studerar på det sättet och när bredbandet blir för belastat, då åker jag iväg till vår sommarbostad i Trummenäs och sitter där och jobbar. Jag tycker det är fantastiskt att vi har den här digitala möjligheten, och att vi faktiskt kan befinna oss var som helst, och ändå göra ett tillfredsställande arbete.

Vi är många som undrar när livet ska återgå till det normala. Ingen av oss vet när det blir och därför är det viktigt att tekniken fungerar. Ibland gäller det att ha överseende med små ljud- och bildproblem och tänka: ” Det kunde ha varit betydligt värre”.

Ha det gott och sköt om er!

Camilla