27 november, 2020

Senaste nytt från Camilla

Karlskrona den 27 november, 2020.

”Presidium, ledamöter, åhörare och media. Våra medarbetare i välfärden har tagit sig igenom ett stålbad och genomfört enastående och hjältemodiga insatser för att hålla Covid 19 borta. Samtidigt har det varit ett sorgens år. Häromdagen kom nämligen domen från IVO. Skarp kritik riktas mot alla landets regioner för vården av äldre på särskilda boenden. För detta ska ingen kritik riktas mot våra medarbetare, tvärtom, de ska hyllas. Det är helt uppenbart att inom äldreomsorgen kan vi göra mer. Man brukar säga att så som vi behandlar våra äldre medborgare säger mycket om hela vårt samhälle. Det handlar om värdighet och trygghet, både för våra äldre och för deras nära och kära.”

Det ni nu har läst är inledningen på mitt tal under gårdagens kommunfullmäktige. Det blev en lång dag och vi höll på i nästan tolv timmar. Hela mötet genomfördes digitalt utan några större tekniska missöden. Vi moderater har hela tiden krävt att alla fullmäktiges 75 ledamöter skulle kunna vara med digitalt och så blev det också. Störst fokus var det förstås på respektive partis budgetförslag och det blev en del hätska tongångar i debatterna. Det verkade som om en del socialdemokratiska ledamöter hade missat att läsa sin egen budget när de attackerade ramarna i vårt moderata budgetförslag. De fick svårt att försvara sig när de insåg att vi hade exakt samma ramar som de själva hade lagt.

Jag passade förstås på att tala om trygghet, som ligger mig varmt om hjärtat. Enligt Brå uppger 42 procent av unga kvinnor att de väljer en annan väg eller ett annat färdsätt, för att de känner sig otrygga. Enligt siffror från lokala Brå, ökar otryggheten i vår kommun och det är en utveckling som måste brytas.

Tänk om alla soltimmar hade räckt för att göra vår kommun till Sveriges bästa kommun! Men det krävs mer än så och därför hade Karlskrona behövt de satsningar som vi har prioriterat i vårt moderata budgetförslag. Tyvärr har Liberalerna och Centerpartiet släppt fram Socialdemokraterna till makten, och nu tvingades de göra upp med Vänsterpartiet för att få igenom sin budget.

Liberalernas argumentation för att styra med Socialdemokraterna var, att de inte vill ha något att göra med varken vänstern eller Sverigedemokraterna. Så trots att det finns en borgerlig majoritet i Karlskrona, väljer Liberalerna att göra en kraftig vänstersväng. Den största vinnaren blev Vänsterpartiet som fick igenom en stor del av sin vänsterpolitik.

Nu är det äntligen dags att fira första advent. I år tjuvstartade jag redan förra helgen med att ta fram adventsljusen och dessutom bakade familjen lussebullar tillsammans. Det gemensamma julstöket är alltid lika kul!

I dessa tider lever många isolerade. Det är riktigt tråkigt att det ska vara så och tillsammans måste vi försöka hitta sätt att umgås Coronasäkert. Förhoppningsvis finns det mycket att lära av denna annorlunda tid och det viktiga är nu att vi håller i och håller ut.

Var rädd om dig och njut så mycket det bara går av adventstiden som lyser Upp i vintermörkret. Snart är det jul och inget är som väntans tider.

Camilla