18 december, 2020

Senaste nytt från Camilla

Karlskrona den 18 december, 2020.

Så har vi då passerat årets sista sammanträde med kommunfullmäktige. Under den allmänna frågestunden passade jag på att ställa en fråga till kommunstyrelsens ordförande. Den handlade om den viktiga och ständigt återkommande frågan om tryggheten i centrum (eller rättare sagt bristen på trygghet).

Jag ser med oro hur den utlovade extra belysningen i Hoglands Park fortfarande lyser med sin frånvaro, trots att lokala mätningar visar att tryggheten i centrum måste förbättras och särskilt under kvällar och nätter.

Vi moderater har pressat styret hårt om detta och tvingat dem att utlova åtgärder och ökad belysning.

Att komma med löften är nog så enkelt, men det verkar vara svårare att hålla dem, eftersom ingenting har hänt sedan dess.

Jag frågade kommunstyrelsens ordförande om varför hon inte har sett till att Hoglands Park har blivit tillräckligt upplyst och svaret var svävande. Jag kommer att fortsätta lyfta frågan tills åtgärder sker.

Jag hade även skrivit en interpellation där jag ställde frågan om varför vi nu, tio månader in i pandemin, ännu inte har en komplett digital lösning, där samtliga 75 fullmäktigeledamöter ska kunna vara med och dessutom votera digitalt.

Kommunalrådens svar var att det kommer ett digitalt system i februari nästa år och att det tar tid med upphandlingar.

Jag välkomnade verkligen ärendet om LSS-boendet Villa Vik, som har varit en viktig fråga för hela vår moderata fullmäktigegrupp.

Att det nu ska byggas bostäder för tio personer är riktigt glädjande. Det har tagit lång tid, men nu finns det i alla fall ett tillstånd för att sätta igång bygget.

Det var förstås många fler viktiga frågor där vi fattade beslut men som ni säkert förstår kan jag inte berätta om alla.

Du som är intresserad kan alltid gå in på kommunens hemsida (karlskrona.se) för att se fullmäktiges sammanträden i sin helhet.

Det som är allra viktigast just nu är att få stopp på smittspridningen av Covid 19. Smittan har ökat rejält, både i länet och här i Karlskrona. Det är riktigt oroväckande och kommunen behöver dra i handbromsen och maximera åtgärderna.  Tyvärr är styrningen från nationellt håll extremt bristfällig, men då måste vi lokalt göra allt som går att göra. Nyligen aktiverades kommunens krisledningsnämnd efter ett långt uppehåll. Nu på tisdag kommer vi att hantera ett nytt stödpaket till vårt lokala näringsliv. Vi kommer att sammanträda regelbundet med krisledningsnämnden under hela julledigheten och följa och hantera pandemin. Den tacksamhet vi alla känner för välfärdens medarbetare, som varje dag under pandemin har gått till jobbet, går knappt att beskriva med ord. Vi måste tillsammans fortsätta hjälpas åt att hålla i och hålla ut, tills det efterlängtade vaccinet kommer.

Nu håller vi tummarna och jobbar stenhårt för att nästa år blir bättre än det vi nu lämnar bakom oss. Ökningen på tre procent för vårt parti, i IPSOS senaste opinionsundersökning i sydöstra Sverige, visar att vi är både tydliga och synliga.

Även om ingenting kommer att vara som vanligt under jul- och nyårshelgerna, så får vi förhoppningsvis tid att ta det lugnt under några dagar. Så här en knapp vecka innan julafton vill jag önska alla er en riktigt god jul och ett gott nytt år!

Camilla