1 februari, 2022

Senaste nytt från Camilla

Karlskrona den 28 januari, 2022.

Dags för nomineringsstämma

Nu har nästan en hel månad gått på det nya året. Vårt politiska arbete är i full gång och det märks redan att vi har ett valår framför oss. Det som ligger närmast i tiden är vår nomineringsstämma på måndag. Då ska listorna till både kommunfullmäktige och regionfullmäktige fastställas. Vi har valt att hålla stämman i NKT Arena i Rosenholm, där vi kan vara på ett Coronasäkert sätt. Du som medlem är hjärtligt välkommen dit. Munskydd och handsprit finns på plats och vi vill att du ska uppvisa vaccinationsbevis.

Stödpaket till vårt lokala näringsliv

För en dryg vecka sedan hade vi sammanträde med kommunstyrelsen.

Jag lyfte då frågan om att det är dags att ta fram ett nytt stödpaket till vårt lokala näringsliv. Just nu har jag överläggningar med det politiska styret och ett stödpaket för 2022 kommer att hanteras på nästa ks-sammanträde.

Jag anser att stödpaketet ska ha samma utformning som förra året, vilket innebär att företagen slipper avgifter för till exempel tillsyn, markupplåtelse och uteserveringar. Jag tycker också att vi ska ta fram ett lokalt presentkort till kommunens medarbetare. Detta var mycket uppskattat förra året och vi behöver verkligen hjälpa våra lokala handlare.

Köket på Ekliden

För oss moderater ringde varningsklockorna när vi såg att man försökte smyga igenom en investering för att bygga ett kök som är tre gånger större än det

nuvarande och tillfälliga köket. I handlingarna kunde vi se att det fanns en lista på förskolor och skolor som i framtiden behöver mat som ska tillagas någonstans. (Några exempel på skolor och förskolor: Holmsjö, Nättraby och Saltö.) Det är något som vi moderater aldrig kan gå med på.  Vi vill att maten tillagas nära barnen. Om vi ska gå med på att fatta beslut om en sådan stor investering ska det tydligt framgå att det inte påverkar skolor och förskolor.

Trafikstrategin

Förslaget som nu har presenterats gällande en trafikstrategi för Karlskrona, är direkt bilfientlig. Det är ett förslag som vi moderater inte kan gå med på. Många kommuninvånare väljer att bosätta sig i just vår kommun på grund av livskvalitén och möjligheterna att röra sig fritt. Då måste också möjligheterna till bilkörning finnas. När hälften av Karlskronaborna bor och verkar på landet, kan man inte bygga en ”mur” runt Trossö, det är så man dödar en stadskärna.

Konstisbanan

Det är glädjande att vi moderater nu får igenom vår motion om att det ska byggas en konstfrusen isbana centralt på Trossö. Vi fick stöd från hela kommunstyrelsen och nu ser vi fram emot att det byggs en riktig konstfrusen isbana med centralt läge. Det är viktigt att den byggs i dialog med det lokala näringslivet så att investeringen bidrar till en ökad handel och en levande stadskärna. Syftet är att stärka attraktionskraften i vår stadskärna. Just nu stänger butik efter butik och både pandemi och ökad näthandel kräver insatser för att stadskärnorna ska överleva.

Möte med SKR

Den här veckan har jag suttit i möte med är SKR. Ledamöter från hela Sverige har träffats digitalt så det har varit många timmar framför skärmen. Bland annat har vi avhandlat övergång till ämnesbetyg på gymnasiet, skolans kompetensförsörjning och elevhälsorapporten från 2021.

Livet hemma

När det gäller distansarbete är jag och min familj tillbaka på ruta ett. Vi är återigen samlade hemma med både distansarbete och distansstudier. Smittspridningen är bred i unga åldrar och många skolor har tyvärr fått övergå till distansundervisning. Jag har märkt att tonåringar inte uppskattar distansundervisning. Den unga generationen som växer upp nu har sannerligen fått uppleva historia och utstå en prövning. De längtar efter sina skolor, sina aktiviteter och att få resa.

Det är underbart att vi går mot ljusare tider. Det var fortfarande lite tjäle i marken i helgen och omöjligt att gräva i trädgården så jag passade på att beskära äppelträden i söndags.

Nu gäller det att ladda batterierna inför pågående och stundande valrörelse. Förtidsröstningen startar den 24 augusti och bara tanken på att det är valår gör att adrenalinet rusar i kroppen.

Tillsammans jobbar vi för valseger!

Ta hand om er

Camilla