7 september, 2020

Stoppa lokala terrorister i tid

INSÄNDARE/DEBATT I SYDÖSTRAN DEN 7 SEPTEMBER, 2020.

Kriminella gäng och individer som är benägna att begå brott rör sig mellan våra kommuner. Vill de orsaka bråk och vandalism, är det lätt att flytta sig mellan städerna. Därför är det hög tid att förhindra upplopp, förstörelse och gängkriminalitet även i Karlskrona.

Jag har full förståelse över den ilska, frustration och oro som kommuninvånarna i Ronneby känner efter helgens händelser. Vi behöver sätta stopp för den samhällsutveckling som sprider sig över landet och vi måste göra det nu.

Vi har ett nytt Sverige, men det betyder inte att otrygghet ska accepteras. Invånarna ska aldrig behöva känna oro över minskad trygghet. Föräldrar ska inte behöva bekymra sig över sina barn när de är på väg till och från skolan. Ungdomar ska inte riskera misshandel när de tackar nej till att köpa knark på gator och torg.

Här i Karlskrona har det tidigare funnits en hotbild mot socialförvaltningen. Vi har också bland annat haft problem med bränder i papperskorgar på skolor och det har dagtid, förekommit knivslagsmål på en skolgård i centrum.

Vi moderater vidhåller att det trygghetsskapande och brottsförebyggande arbetet måste stärkas i vår kommun. Inte minst för att förhindra händelser som den i Ronneby i lördags natt.

Det behövs fler trygghetskameror på strategiskt utvalda platser. Det behövs också fler poliser som syns och rör sig ute i kommunen. Fram till dess behöver vi stärka tryggheten med hjälp av ordningsvakter. Dessutom behöver mörka och otrygga platser förses med både lampor och kameror.

Vi moderater anser att det här är nödvändiga insatser för att minska riskerna för våldsgängens framfart. Det är dessutom orimligt att kriminella ungdomar och mördare får fyra års fängelse i Sverige, när straffet i Danmark är 20 år.

Bakom våldsdåden står kriminella personer, inte sällan i ung ålder, som rör sig mellan olika gäng. De tjänar mycket pengar, kör dyra bilar, klär sig i märkeskläder och blir förebilder för barn och unga som växer upp under tuffa villkor.

I vårt land ska det inte vara framgångsrikt att leva på kriminalitet eller att sprida skräck. Det ska straffa sig att förstöra den svenska modellen, och invånarna ska kunna lita på att samhällsfunktionerna fungerar. Organiserad brottslighet och förstörelse av vårt demokratiska samhälle ska straffa sig.

Nu krävs det handlingskraft, både lokalt och nationellt. Det är dags att sätta stopp för kommunernas egna terrorister.

Camilla Brunsberg M, oppositionsråd.