21 september, 2020

Vi måste få koll på vilka som bor i Karlskrona

Insändare i BLT den 26 september, 2020.

Samtidigt som resurserna till välfärden sinar, lurar människor svenska staten på pengar och utnyttjar vårt svenska välfärdssamhälle. Dessutom har mord, knivdåd eller skjutningar blivit vardag i vårt nya Sverige.

Biträdande rikspolischefen Mats Löfving talar klarspråk. Han konstaterar att det finns 40 klaner i Sverige, som kommit hit för att organisera och systematisera kriminalitet.

Han säger: ”De arbetar med att skapa makt, de har stor våldskapacitet och de vill tjäna pengar.”

Även Karlskrona tampas med organiserad brottslighet, omfattande utanförskap och bidragsbrott. När staten inte vet vem som bor var, blir det enklare för brottslingar att gömma sig undan rättvisan och på så sätt kan de fortsätta sin destruktiva verksamhet. Kriminella använder i dag falska adresser för att tillskansa sig bidrag och välfärdsförmåner, som de egentligen inte har rätt till. Brister i kontrollen av folkbokföringen, är en av flera faktorer som ligger till grund för att dessa problem är så pass omfattande.

Så länge vi inte vet vem eller vilka som befinner sig i vårt land och våra kommuner, lika länge kommer kriminaliteten av vara omöjlig att kontrollera.

Vi moderater anser att det dags att ta kontroll över bidragsfusk, grov kriminalitet och utanförskap. Den första folkräkningen i Sverige gjordes 1749. Vi anser att det nu är det dags igen. En nationell folkräkning är helt enkelt förutsättningen och enda utvägen för att kunna upprätta ett tryggare Sverige. Det är en självklarhet att staten behöver ha koll på, och kunna fastställa vilka som lever i Sverige, för att kunna skapa ordning och reda.

Lag och ordning behöver tryggas, annars riskerar vi att befästa omfattande parallellsamhällen.

Camilla Brunsberg (M) oppositionsråd.